Missie
Wij dragen bij aan de welvaart en het welzijn in onze regio door jongeren een warme en veilige (leer)omgeving te bieden waarin ze optimale kansen krijgen om zich te ontwikkelen en uitgedaagd worden om te laten zien wie ze zijn en wat ze in hun mars hebben.
Dat doen wij vanuit 3 hoofddoelstellingen:
● kwalificatie;
● socialisatie;
● persoonsvorming.
Kwalificatie verwijst naar het verwerven van kennis, vaardigheden en attitudes die leerlingen in staat stellen om deel te nemen aan de samenleving en arbeidsmarkt. Voor het secundair onderwijs hoort daar ook de voorbereiding op hoger onderwijs bij. Socialisatie betekent dat we leerlingen leren hoe zij zich verhouden tot anderen in de maatschappij, en hoe ze hierbij waarden, normen en culturele praktijken overnemen die hen in staat stellen om als volwaardige burgers hun rol op te nemen in de steeds sneller evoluerende en steeds complexere maatschappij.
Persoonsvorming slaat op het ontwikkelen van een zelfstandige, verantwoordelijke, sterke en positief-kritische persoonlijkheid, die in staat is om zelfbewust weloverwogen keuzes te maken en een eigen leven te leiden.
Visie
We geloven in het belang van een brede opleiding die verder gaat dan het traditioneel schoolse leren, voorbij het “marktlogica denken”. Streven naar excellent onderwijs gaat verder dan efficiëntie, resultaten en prestaties in het onderwijs. Onderwijs moet meer zijn dan alleen een economisch instrument. Het moet een ruimte zijn waarin leerlingen kunnen groeien als mensen, we leren voor het leven. De nadruk moet liggen op het ontwikkelen van persoonlijk en sociaal bewustzijn, naast de vanzelfsprekende en traditionele focus op schoolse prestaties en hoge verwachtingen.
Deze visie impliceert dat we met z’n allen levenslang leren. We willen de troeven van onze scholen en het internaat bundelen in een grote en krachtige lerende gemeenschap, met respect voor de eigenheid van de verschillende instellingen. Eigenheid binnen gezamenlijkheid is de leidraad om onze gemeenschap blijvend verder vorm te geven. Op die manier kunnen we enerzijds leerlingen en ouders laten kiezen voor de eigen cultuur van elke individuele school of het internaat. Anderzijds streven we naar een continue ontwikkeling van de scholengemeenschap door te leren van en met elkaar.
Onze scholengemeenschap wil voor alle jongeren in de brede regio van Bocholt, Bree en Peer een veilige haven zijn voor kwaliteitsvol, inclusief en toekomstgericht onderwijs op basis van vijf gedeelde kernwaarden:
1. Leren en ontwikkeling als kernopdracht
De leraar als expert en didacticus zet in op kennis, vaardigheden en attitudes vanuit het geloof dat alle leerlingen kunnen groeien. We stellen hoge verwachtingen aan alle leerlingen vanuit de overtuiging dat wij samen een verschil kunnen maken.
2. Een warme omgeving
De school en het internaat wil een plek zijn waar iedereen zich goed voelt en ondersteund wordt vanuit het principe van de brede basiszorg. Hoge verwachtingen gecombineerd met een relatie van vertrouwen tussen leerling, school en ouder(s) zorgen voor betere leerlingenprestaties.
3. Een lerende gemeenschap voor iedereen
Niet alleen de leerlingen, maar ook het personeel en andere betrokkenen blijven zich ontwikkelen in een lerende gemeenschap. We leren van en met elkaar om beter met problemen en uitdagingen in de praktijk om te gaan.
4. Brede en duurzame vorming
Om de drie hoofddoelstellingen te kunnen waarmaken, biedt de school meer dan enkel typisch schoolse vakken in een klassieke setting. De wereld evolueert snel en we willen de vinger aan de pols houden en blijven innoveren. We kijken buiten de muren van de school en streven naar maatschappelijke betrokkenheid samen met een breed netwerk van externe partners.
5. Veiligheid en structuur
Duidelijkheid en routine zorgen voor een goed pedagogisch klimaat en voldoende veiligheid als basis om tot leren te komen. We zoeken naar een optimale balans tussen structuur en flexibiliteit om leerlingen optimaal te begeleiden. De kern van onze pedagogische aanpak ligt vervat in de 3 S’en. We scheppen een kader met duidelijke grenzen (sturen), we bekrachtigen positief gedrag (steunen) en we stimuleren leerlingen tot slot om oplossingsgericht te werken als zelfredzame individuen.
Deze waarden sluiten aan bij en zijn gestoeld op de principes van de katholieke dialoogschool: openheid, ontmoeting en pluraliteit binnen een christelijk geïnspireerde context. We richten ons op de vorming van kritische, verantwoordelijke en solidaire burgers. We moedigen leerlingen aan om zich te verdiepen in hun eigen identiteit, terwijl ze leren omgaan met diversiteit en samen bouwen aan een rechtvaardige en vreedzame samenleving.

